yoga uppsala Vivo Barefoot

Yoga för löpare

För många löpare är yoga lika med stretchar och positioner som känns omöjliga att utföra för stela löparmuskler. Men att man måste vara vig för att utöva yoga är en missuppfattning. Istället handlar yoga om att utgå från den egna kroppen och att långsamt, genom regelbunden praktik, bygga upp och förbättra styrka, balans, fokus och flexibilitet. Yoga passar därför att utöva för alla, oavsett fysisk form, flexibilitet, ålder eller tidigare erfarenhet. För löpare har yogan många positiva effekter som förbättrad styrka, flexibilitet, balans, lungkapacitet och koncentrationsförmåga.

Styrka:

Löpning är en repetitiv träningsform som belastar vissa delar av kroppen relativt hårt. Yoga är istället skonsam träning som handlar om att återställa balans och symmetri i kroppen. Många löpare som börjar praktisera yoga märker hur yogan hjälper dem bygga upp de små musklerna i fotleder, knän, höfter och bål, vilket i sin tur hjälper dem stabilisera och avbelasta större muskelgrupper. Starkare överkropp och bål leder till bättre kroppshållning, minskar belastningen på benen och därmed skaderisken. Ett exempel är statiska yogapositioner som plankposition som genom endast kroppsvikt och gravitation aktiverar och bygger upp musklerna i hela kroppen.

Flexibilitet:

Du behöver inte vara vig för att utöva yoga, men en effekt av regelbunden yogapraktik är att du ökar flexibiliteten i musklerna. Minskad stelhet förbättrar rörelseförmågan och förebygger och minskar skador och smärta i musklerna.
Balans och symmetri: När vissa muskler belastas mer än andra skapas en obalans som reducerar musklernas rörelseförmåga. En rörelse består alltid av att en muskel kontraheras medan en annan stäcks ut. När till exempel baksida lår stäcks ut kontraheras framsida lår, och vise versa. För att hålla en yogaposition krävs det att flera muskelgrupper aktiveras samtidigt vilket gör att styrka och flexibilitet byggs upp på ett balanserat sätt.
Hela kroppen aktiveras: Förutom att yoga aktiverar och tränar alla muskler i kroppen – både inre och yttre muskulatur, små och stora muskler samt leder – stimulerar och balanserar yogan kroppens inre organ, andning och hormonbalans. Blodet syresätts vilket hjälper kroppen att fylla på energidepåerna och återställa sig snabbare.

Andning:

Lungkapaciteten har direkt påverkan på din prestation i löpspåret. Löpträning och andra former av fysisk träning involverar snabb, ytlig andning vilket aktiverar lungornas övre delar. I yoga är andningen djup och långsam vilket istället aktiverar de nedre, djupare delarna av lungorna. Den djupa andningen syresätter kroppens alla celler och för bort koldioxid och toxiner från kroppen. Samtidigt minskar stress, spänningar och oro. En medveten andning förbättrar även koncentrationsförmåga och fokus. Detta leder förutom till ökad uthållighet till ökad kroppsmedvetenhet och bättre teknik både i löparspåret och på yogamattan

Dela detta inlägg

Yogarun blogg

yoga uppsala Vivo Barefoot

Yoga för löpare

För många löpare är yoga lika med stretchar och positioner som känns omöjliga att utföra för stela löparmuskler. Men att man måste vara vig för

Läs mer »